Saturday, January 18, 2014

علیرضا











چند کلمه ای درباره نسخه انگلیسی علیرضا




خواندن آخرین صفحات کتابت را امروز به پایان رساندم. از هفتة پیش، که خواندن آن را شروع کردم،‌ این کتاب من را از پا درآورد و اغلب مجبور بودم برای رسیدگی به کارهای واجب دیگر به ‌زور دست از خواندن بکشم. نه‌ فقط رویدادهای داستان (که جالب ‌توجه بودند)، بلکه کیفیت ادبی توصیف تو مرا مجذوب کرد: جزئیات توصیف تو از حواس پنج ‌گانه (یا حتی شش‌ گانه)، به همراه پیش‌ آگاهی دادن به خواننده از وقایع بعدی، و ژرفای احساسی متن همه دست به دست هم دادند تا خواندن این کتاب را به تجربه‌ای مسحورکننده تبدیل کنند. من عمیقاً خودم را حاضر در داستان حس می‌کردم و مجبور بودم بر واکنش‌های شدید احساسی‌ام غلبه کنم
باید اعتراف کنم که وقتی متن ناشر دربارة این کتاب را روی اینترنت خواندم، انتظاراتم پایین بود. می‌ ترسیدم این کتاب هم یکی دیگر از آن داستان‌های «فرار از ایران» باشد که در آن‌ها مسلمانان (یا مردم «اهل آنجا») دشمنان منطق و تمدن معرفی می‌شوند. بسیاری داستان‌های شرقیِ اینچنینی مدام در حال انتشارند و همین‌ها خوراک «سیاست ترس» را، که به نظرم خیلی خطرناک است، فراهم می‌کنند. چقدر خوب که با داستان تو، که انسان‌ها را فقط و فقط انسان تصویر کرده است، شگفت‌زده شدم؛ انسان‌هایی که ممکن است مهربان، سرد، بی‌پناه، یا خشن باشند. این کتابْ تصویری یک‌ جانبه نیست و تلاش تو برای درک همه، حتی بدرفتارترین آن‌ها (مثل پدرت)، قدرت این بیان را افزایش داده است. همة ما پتانسیل هر دو، بهترین و بدترین اعمال، را داریم. همچنین از نحوة ترسیم افراد با پیشینه‌های مذهبی و قومی مختلف و تفاوت‌های محلی در ایران بسیار لذت بردم. این کتابی است که خواندن آن را به دیگران توصیه می‌کنم
ایوا ساژو، پژوهشگر، دانشگاه سایمون فریزر، ونکوور، کانادا








این کتاب داستان مکتوب خارق‌العاده کودکی طرد شده
 و زیادی است که در ایران پیش از انقلاب بزرگ می‌شود. روشن است که باید این کتاب را با بادبادک‌باز مقایسه کرد؛ به‌ سبب موقعیت مکانی تقریباً مشابه ‌شان اما (خوشبختانه) تنها شباهت این دو کتاب همین است. «علیرضا»‌ آکنده از احساسات پیش ‌پا افتاده و پُرسوزوگداز نیست؛ ساختگی نیست یا با کوشش ساخته ‌وپرداخته نشده است و انتخاب کلمه‌ ها به ‌خوبی موقعیت دردناک علیرضا (یا آریان) را می‌رساند. «علیرضا» یکی از آن معدود کتاب‌هایی است که دوست دارید دوباره آن را بخوانید. ده‌ها و ده‌ها رویداد کوچک در این کتاب تصاویر دنیایی را می‌سازند که اغلب ما (خوشبختانه) مجبور نیستیم آن را تجربه کنیم. برای همین من به این کتاب پنج ستاره داده‌ام.
کلایو وِست، نویسنده و ناشر، انگلستان














علیرضا داستان امید، اراده، و بخشش و قصه‌ای

 گیرا از انعطاف‌ پذیری و مثبت‌ اندیشی است که برای همة ما درسی دارد. گلمکانی صدای کودکانی است در سرتاسر جهان که در آرزوی محبت و تشنة امنیت‌ اند
ۀهانس ماساکوی، مدیر بازنشستة مجلۀ
Ebony 
نویسندة کتاب Destined to Witness:
Growing Up Black in Nazi Germany















علیرضا یکی از جذاب ‌ترین و دلچسب ‌ترین کتاب‌هایی است که تا کنون خوانده‌ام. این کتاب به‌ طرزی گیرا، با احساس و خردمندانه نوشته شده است

رابرت دکاستا، سردبیر بازنشستة مجلات علوم دفاعی (Defense Science)









هیچ جمله ای در شرح این کتاب نمی توانم بنویسم

همین حالا تمامش کرده ام و اینقدر درگیرش هستم
که مغزم کار نمی کند. فقط می دانم که نه نوشتنش 
راحت بوده و نه ترجمه اش. علیرضا روی گوشه از
قلبتون تاثیر می گذارد که تا قبل از آن نمی دانستید وجود داره.
علیرضا را هر جا که هستید بخوانید
نعیمه نامجو




" کتابهای خاطراتی که همه دانشجویان باید بخوانند "

آنلاین کالج

"30 Moving Memoirs Every Student Should Read OnlineCollege.org










No comments:

Post a Comment